Sprawozdanie wrzesień 2021.
- przez Promyczek
-
Odsłony: 413
-
Zajęcia w tym tygodniu zaczęliśmy od zagadki .
„ Kto odpowie co to jest ?
Mieszka tam mama , tata , pies .
Mieszkasz tam ty i brat twój też .
To miejsce dla ciebie ważne jest .”
Oczywiście to dom . W nim mieszkamy i tu czujemy się najlepiej i najbezpieczniej . Przyglądając się ilustracji domku jednorodzinnego wskazywaliśmy z czego on się składa – okna , dach , komin , drzwi , ściany .
Zapoznaliśmy się z nazwami różnych domów – blok , wieżowiec , dom jednorodzinny. Na tablicy wskazywaliśmy dom, który przypomina ten, w którym mieszkamy .
W zabawie ruchowej „ Wracamy do domu ” na sygnał słowny spacerowaliśmy po „ mieście ” , czyli między rozłożonymi na pufach obrazkami domów , by usiąść obok tego, który jest podobny najbardziej do naszego .
Oglądając książkę pt. „ Co się kryje na budowie ? ” zobaczyliśmy jak buduje się dom, jakich maszyn i narzędzi używają pracujący tam fachowcy.
Nasza sala zamieniła się w wielki plac budowy. Ubrani w kaski ładowaliśmy łopatami cegły na taczki i na samochody. Przewoziliśmy je na miejsce budowy domu . Jeździliśmy dźwigami i wywrotkami. Każdy znalazł zajęcie dla siebie.
Na zajęciach plastycznych wyklejaliśmy domek z części. W odpowiednie miejsca doklejaliśmy okno, drzwi, dach i komin.
Doskonaliliśmy orientację w przestrzeni i ćwiczyliśmy używanie określeń „ na dole ” , „ u góry ” - inscenizując wiersz „ Domek Agaty ” B. Forma . Kolejne elementy domu ( wg treści wiersza ) umieszczaliśmy w odpowiednich miejscach.Twarze mamy, taty, córeczki i synka przyklejaliśmy w oknach - „ u góry ” , „ na dole ” . Ćwiczyliśmy też liczenie w zakresie 1-2.
W zabawie ruchowej „ Gdzie mieszkam? ” na sygnał słowny „ u góry ” lub „ na dole ” podnosiliśmy swoje „ okienka ” w górę lub przykucając stawialiśmy je na dywanie .
Bawiliśmy się też w malarzy . Wybranymi kolorami malowaliśmy kartonowe pudła używając wałków i pędzelków. Po wyschnięciu przyklejaliśmy na nich swoje okienka z „ buźką ” z wypisanym imieniem.
Układaliśmy też domki z kolorowych patyczków używając wyobraźni i ćwicząc koordynacje ruchów oko – ręka.
Na podstawie ilustracji poznaliśmy charakterystyczne domy z różnych stron świata . Dopasowywaliśmy do tych domów jego mieszkańców np. igloo – Eskimos .
Kolejny tydzień maluchy realizowały tematykę „ Pomieszczenia i wyposażenie domu ” . W zabawie „ Każdy dom ma ” maluchy nazywały pomieszczenia w domu np. kuchnia , pokój w oparciu o ilustracje .
Żłobkowicze w kolejnej zabawie poznawały nazwy sprzętów gospodarstwa domowego . Dzieci wybierały obrazek , nazywały sprzęt i określały do czego służy .
W zabawie „Dopasuj przedmiot do pomieszczenia ” maluchy nazywały przedmioty znajdujące się w domu np. wanna , telewizor . Następnie obrazki sprzętów domowych umieszczone zostały w odpowiednich ilustracjach .
Jak dbamy o czystość i porządek w domu ? - ze zbiorów różnych przedmiotów wybieraliśmy, te które posłużą nam do sprzątania .
Maluchy zakasały rękawy w zabawie „ Domowe porządki ” . Sprzątaliśmy naszą salę używając ściereczek, szczotki itp .
W kolejnej zabawie stworzyliśmy dom marzeń, w którym każdy z nas czuł się miło i bezpiecznie. Oglądaliśmy nowo powstałe pomieszczenia wchodząc drzwiami wykonanymi z papieru.
Niedźwiadki wcieliły się w postacie krasnoludków i tanecznym krokiem pląsały po dywanie .
Maluchy na moment stały się detektywami, którzy rozwiązują trudne zagadki. Rozwiązanie zagadki miało odzwierciedlenie w obrazkach rozłożonych na stole .
W zajęciach plastycznych maluchy kolorowały lampę kredkami .
Następnie dzieci ozdabiały abażur gotowymi elementami .
Piękna pogoda skłoniła nas do wybrania się w podróż wokół żłobka.
Do naszego żłobka zawitała kolejna pora roku – jesień. O jej charakterystycznych cechach porozmawialiśmy oglądając ilustracje . Zauważyliśmy na nich zmienione kolory drzew, zbierające grzyby dzieci , ale także wiewiórkę zajadającą się żołędziami, padający deszcz i odlatujące ptaki.
Co robi wiatr ? Szumi między drzewami – pokazywaliśmy różne intensywności wiejącego wiatru.
Udało nam się ułożyć planszę z obrazkami zwiastującymi jesień .
„ Chodzi Jesień zadumana.
Już mnie rosy ziębią z rana.
Wkrótce przyjdą chłody, deszcze,
a tu szala nie mam jeszcze ”
Po obejrzeniu teatrzyku pomogliśmy stworzyć szal dla Pani Jesień.
Utrwalaliśmy nazwy kolorów przy pomocy barwnych liści . Yellow ? Orange ? Red and brown ? Czy znacie te słowa ? My już tak !
Naszym kolejnym jesiennym wyzwaniem było znalezienie koleżanki lub kolegi, który posiada listek w takim samym kształcie i kolorze. Na szczęście dziecięca matematyka nie jest nam straszna i sprawnie poradziliśmy sobie z tym zadaniem.
Pomalowaliśmy farbkami liście zebrane z naszego ogródka i odcisnęliśmy je na kartce.
Bardzo dokładnie poznaliśmy dary jesieni. Przeszliśmy przez ścieżkę sensoryczną, na której były kasztany, orzechy, szyszki i liście. Wszystkiego mogliśmy dotknąć, powąchać, a nawet przejść się po liściach i kasztanach.
Następnie do wierszyka „ Jesień tu , jesień tam .. ” podawaliśmy sobie w kółeczku pudełko, z którego każdy z nas wyjął jeden dar jesieni. Okazało się, że kasztany mają kujące skorupki.
Cóż za muzyczny dzień ! Bawiliśmy się chustą animacyjną do jesiennych piosenek. Mogliśmy zauważyć nawet jak spadają listki kiedy nią machaliśmy .
Po tak intensywnych zajęciach przyszedł czas na chwilę relaksu. „ Liście spadają ” to nasza nowa ulubiona piosenka do odpoczynku i nabrania sił na resztę dnia .
Maluchy wybrały się w podróż, której głównym celem było poznanie pomieszczeń znajdujących się w żłobku. Pierwsza stacja, do której zajechaliśmy pociągiem to łazienka. Obiektyw uchwycił chwile mycia rączek i naszej małej samodzielności.
Kolejnym ciekawym pomieszczeniem dla naszych maluchów była sypialnia, , w której każdy z nas odpoczywa po całodniowych harcach. Przy okazji maluchy rozwijały swoją samodzielność ściągając kapcie, skarpetki.
Na zajęciach żłobkowych utrwalaliśmy magiczne słowa : proszę, dziękuję, przepraszam. W zabawie użyliśmy kodowanych znaków.
Nadszedł czas na kredki. Nasze malutkie rączki kolorowały rysunki, które sami wybraliśmy.
„Dzień chłopca ” to święto, które obchodziliśmy w żłobkowej krainie. Wszyscy świetnie się bawili rzucając kolorowe piłeczki do wielkiego koszyka .
Zabawa ze znikającym krzesłem okazała się świetną zabawą, która rozwijała w nas spostrzegawczość.
Maluchy stworzyły kolorowe krawaty, naklejając kolorowe kółeczka i ozdabiając krawat brokatem.Tak wykończone krawaty będą idealnym prezentem na „ Dzień Chłopaka ” .