Sprawozdanie kwiecień 2021
- przez Promyczek
-
Odsłony: 776
Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do żłobeczka prowadzi mnie.
Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a przed śniadankiem...
I obiadkiem…
Kolegów dobrych mam
nie jestem nigdy sam,
Żłobeczek drugim domem jest.
Zamiast mamy panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną żłobkowe dni...
Co roku 22 kwietnia, na całym świecie obchodzone jest wyjątkowe święto – ,,Międzynarodowy Dzień Ziemi’’ To ważny dzień, o którym powinniśmy pamiętać wszyscy... Duzi i mali ... Ziemia jest naszym wspólnym domem ,,zieloną wyspą’’ należy pamiętać, by troszczyć się, dbać o nią i pielęgnować należycie... A w jaki sposób? Rozmawialiśmy o tym, na naszych zajęciach...
Pani wyjaśniła nam, czym jest planeta Ziemia, jak jest umiejscowiona w kosmosie oraz dlaczego nazywamy ją zieloną lub niebieską planetą. Przyjrzeliśmy się ilustracjom przedstawiającym miasta i wsie, bliższe i dalsze okolice morze, góry, lasy i łąki. Rozmawialiśmy o miejscach, w których żyjemy na co dzień i do których podróżujemy, zwracając uwagę na piękno otaczającej nas przyrody...
Ziemia to wspaniała planeta, pełna zieleni, pięknych roślin i zwierząt.
,,Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Venus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
powtarzam to każdemu .
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany…’’
Oglądając z zainteresowaniem, przejęciem a nawet smutkiem plakat zatytułowany ,,Brudne miasto’’ zgodnie stwierdziliśmy, że nie podoba nam się taki obraz zniszczonego środowiska i zastanawialiśmy się co możemy zrobić, by zapobiec takiemu niszczeniu przyrody, bo nie zgadzamy się żyć w takim zatrutym, szarym i brudnym mieście.
Wyjaśniliśmy sobie czym są odpady i na czym polega ich segregacja oraz co to jest recykling.
Przyjrzeliśmy się uważnie jakie rodzaje śmieci należy wrzucać do kontenerów na szkło, papier, plastik i metal oraz odpady organiczne.
A każdy odpad ma przypisany sobie śmietnik w odpowiednim kolorze i umiejętność segregowania ćwiczyliśmy do perfekcji, bawiąc się przy tym doskonale.
Inscenizowany przez nas wiersz pt. ,, Sznurek Jurka’’ jest dowodem na to, że doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że też możemy brać odpowiedzialność za dbałość o przyrodę, o zachowanie porządku i czystości. Rozumiemy też potrzebę i cel segregowania odpadów i potrafimy to robić. I oczywiście bardzo dobrze znamy kolory pojemników na śmieci...
,, Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek...’’
,,A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka...’’
,,Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku..’’
‘’Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro...’’
‘’Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.’’
Wszystkie śmieci wysprzątamy, bo porządek wszak kochamy…
Zabawy śmieciami to dopiero strzał w dziesiątkę... Proekologiczny i ekonomiczny ;)
To był wspaniały dzień szalonych zabaw ,,przetworkami’’
Z plastikowych odpadów udało się stworzyć doskonałe zabawki: butelkowe owady, pociągi, samoloty, szmacianą laleczkę i gry zręcznościowe oraz instrumenty muzyczne...
My jesteśmy Ekoludki, hop sa sa, hop sa sa,
Posprzątamy świat calutki hop sa sa, hop sa sa.
Zabawki ,,z niczego’’ dały nam moc radości z kreatywnej i beztroskiej zabawy i pozwoliły wzmocnić poczucie sprawstwa konieczne by, rozwijać poczucie własnej wartości.
Co roku w kwietniu,w naszym żłobku obchodzony jest Dzień Teatru. Jak powstaje spektakl teatralny i jak wygląda teatr? To wszystko wyjaśniła nam pani. Wiemy gdzie jest scena i kurtyna i gdzie jest widownia. Dowiedzieliśmy się kim jest reżyser, a kim kostiumograf oraz scenograf kto przygotowuje, stroje, maski, scenografię, dekoracje.
Poznaliśmy wiele nowych pojęć i z ciekawością oglądaliśmy różne kukiełki i pacynki... Z wielką radością i starannością wykonaliśmy (prawie samodzielnie) swoją osobistą kukiełkę z drewnianej łyżki...
Wszystkie wyszły pięknie i w dostojnych fryzurach, wspaniale zaprezentowały się w naszym teatrze, odgrywając swoją rolę na scenie.
Rozmawiając na temat teatru odpowiadaliśmy sobie na pytania: Jak się należy ubrać, gdy idziemy do teatru na przedstawienie? Jak należy się w nim zachować? Wiemy, że nie można ze sobą rozmawiać, ani jeść w teatrze, a aktorom po przedstawieniu dziękuje się brawami...
My także wybraliśmy się do teatru, na sztukę pt. ,Legenda o smoku wawelskim’’.
Ale zanim zaczęło się przedstawienie, trzeba było kupić bilet w kasie (Dzień wcześniej drukarnia pracowała pełną parą)
Ustawiliśmy się w długiej kolejce...
Trzeba było zająć odpowiednie miejsce ze znaczkiem, zgodne z wydrukowanym biletem.
Kiedy wszyscy już zajęli swoje miejsca, rozległ się dźwięk dzwoneczka…
Tak rozpoczęła się bajka, o dzielnym szewczyku Dratewce i słynnym smoku wawelskim...
,,Dawno, dawno temu, za czasów panowania księcia Kraka, założyciela miasta Krakowa, u stóp Wzgórza Wawelskiego zamieszkał okrutny smok...’’.
Legendy wysłuchaliśmy z zapartym tchem...
I jak to w bajkach bywa, wszystko dobrze się skończyło... ,,Okrutny smok został pokonany przez szewczyka, któremu przypadło pół królestwa i ręka księżniczki.’’ I żyli długo i szczęśliwie... A my podziękowaliśmy za spektakl gromkimi brawami.