Sprawozdanie - marzec 2019
- przez Promyczek
-
Odsłony: 1050
„ Woda”
„ Służy do mycia
Służy do mycia
Bez niej na ziemi
Nie byłoby życia.
Już wiecie co to?
To woda!”
Przyjrzeliśmy się na plakacie skąd ta woda się bierze i jak krąży w przyrodzie. Jak z chmury pada deszcz
lub śnieg i wsiąka w ziemię, wpada do rzek, mórz , potem paruje i tak dalej…
Posługując się ilustracją dowiedzieliśmy się jaką drogę przebywa woda, aby rurami dotrzeć do naszych mieszkań.
„ Jestem kropla,
Bardzo potrzebna kropla wody.
Komu?
Ludziom.
Do czego?
Do mycia,picia, gotowania, zmywania naczyń
I do sprzątania…”
W zabawie dydaktycznej „Do czego służy woda?” dopasowywaliśmy do obrazków w kolorze – „takie same” – tylko czarno białe i nazywaliśmy czynności przy pomocy wody wykonywane.
Sprawdzaliśmy za pomocą dotyku jaka jest woda; ciepła, zimna, mokra, przezroczysta.
Bawiliśmy się uczestnicząc w doświadczeniach z wodą.
Co pływa, co tonie?
Wrzucaliśmy do miski z wodą różne przedmioty np. piórko, gąbkę, kamień, łyżeczkę, piłeczkę, klocek, styropian. Obserwowaliśmy, co się unosi na wodzie, a co tonie. Poznaliśmy stany skupienia wody, że woda jest cieczą,
może zamienić się w parę (nawilżacz) lub zamarznąć tworząc lód. Roztapialiśmy kostki lodu na dłoni – lód był zimny, stawał się śliski i mokry (topił się i zamieniał w wodę).
Z ochotą sprawdzaliśmy – co się rozpuszcza w wodzie? Wsypywaliśmy do szklanek sól, cukier, mąkę, pieprz, ryż, wlewaliśmy olej. Mieszaliśmy łyżką i obserwowaliśmy, co się dzieje.
Kładąc na wodę folię, watę, papier, szmatkę, frotkę i kamień przyglądaliśmy się co najszybciej nasiąka wodą? Wyciskaliśmy wodę z rekwizytów użytych w doświadczeniach.
Odkrywaliśmy dźwięki wydawane przez wodę – kapanie, plusk. Najbardziej podobało nam się dmuchanie do wody przez słomkę, czyli bulgotanie.
W zabawie ruchowo – zręcznościowej transportowaliśmy wodę w miseczkach,
przelewając ją do wiaderek.
„ Od kropelki, aż po litr
I przybyło wody w mig”
Malowaliśmy „własną kroplę wody” za pomocą wody i bibuły, zraszając ją wodą ze spryskiwacza.
I jeszcze nasza dobra rada – szanujmy wodę, bo od niej zależy życie!
Kobiety i ich zawody – to temat naszych tygodniowych zajęć.
Fryzjerka
Na początek wysłuchaliśmy wiersza „Chcę zostać fryzjerką”
„ Chcę zostać fryzjerką
Tak jak moja mama.
Wymyśliłam więc fryzury
Moim lalkom sama.
Lalce Walentynie
Nakręciłam loki,
Zuzię i Bogusię
Uczesałam w koki.
Lalce Karolinie
Koński ogon splotłam,
A lalkę Rozalkę
Króciutko obcięłam.
Ulubionej lalce o imieniu Riki
Splotłam z gęstych włosów
Śliczne warkoczyki”
Na zajęciach dydaktycznych poznaliśmy pracę fryzjerki – atrybuty związane z zawodem
różnego rodzaju szczotki, suszarki, farbę do włosów, pelerynę ochronną.
„Modne fryzury” – omawialiśmy jak mogą wyglądać np. włosy upięte w kucyk, splecione w warkocz,
upięte w kok lub rozpuszczone.
Rodzaje włosów i kolory – długie, krótkie, proste, kręcone, blond, czarne albo rude
Odgadywanie i określanie ich na lalkach. W ten sposób ćwiczyliśmy spostrzegawczość
i określaliśmy na swoim przykładzie, jakie mamy włosy.
Kucharka
„ Co to za zapachy
Do nosków wędrują?
To Panie Kucharki
Obiad nam gotują.
Pewnie będą dzisiaj wspaniałe placuszki,
Dzieci będą zjadać
I lizać paluszki.
Bo gotować dobra rzecz
Zdrowo no i smacznie,
Każdy z nas chciałby być
Kucharką właśnie”.
Rozmawialiśmy na temat pracy kucharki, czym się zajmuje. W zabawie dydaktycznej
„ Co pasuje do kuchni” wyszukiwaliśmy spośród różnych rzeczy tylko te związane z kuchnią.
Potem poszliśmy na wycieczkę do naszej żłobkowej kuchni, gdzie oglądaliśmy
i odkrywaliśmy tajniki pysznych potraw. Panie kucharki pokazały nam ogromne gary, patelnie i produkty,
z których można zrobić zupę. Teraz już wiemy ile pracy wkładają żeby takie smakołyki dla nas przyrządzić.
Listonosz
„ Tylko dzień zaledwie wstanie
Ja już nowe mam zadanie
Prosto z poczty, skoro świt,
Ruszyć w rejon trzeba mi!
Biorę torbę i nie czekam
Mundur mój poznasz z daleka.
A gdy tylko go założę
Rowerem listy rozwożę.
Od sąsiada do sąsiada
Na „ Dzień dobry” odpowiadam,
Jeżdżę zawsze po tej drodze,
Do każdej furtki podchodzę.
Oprócz listów mam też paczki
Oraz do kupienia znaczki.
Nawet psy mnie wszystkie znają
A gdy jadę – nie szczekają!
Wprost uwielbiam tę ulicę
I jej piękną okolicę.
Choć roweru nie oszczędzam
Bardzo miło tak dzień spędzam.
A tą pracą się nie męczę
Wszystkie listy w mig doręczę.”
Na podstawie ilustracji poznaliśmy pracę listonosza, jak jest ubrany i w czym nosi listy.
Poznaliśmy historyjkę „Droga listu” – co się dzieje z naszymi listami, gdy je wrzucimy do skrzynki.
Oglądaliśmy też klasery ze znaczkami, opisywaliśmy co na nich jest i określaliśmy wielkość.
Potem projektowaliśmy własne znaczki przybijając stemple i przyklejając na kopertę.
8 marca Dzień Kobiet
Rozmawialiśmy na temat kobiet w naszym życiu, o szacunku do nich, przywiązaniu.
Śpiewaliśmy piosenki „ Marcowy kwiatek” oraz „ Dzień kobiet”. Potem wykonaliśmy „ Kwiatek na Dzień Kobiet”. Malowaliśmy szablon tulipana, następnie naklejaliśmy go na patyczki od lodów i doklejaliśmy listki .
Następnie poszliśmy do żłobkowej kuchni i wręczyliśmy naszym Paniom kwiatki za to, że tak pysznie dla nas gotują.
Wszystkim Kobietom z okazji ich święta życzymy wszystkiego najlepszego!
Ziemia – to nasz wspólny dom, wszyscy muszą o niego dbać.
Nasza Ziemia to piękna planeta – są na niej skały, lądy, morza. Pomagając sobie ilustracjami
rozmawialiśmy o najbliższym otoczeniu, o żłobku, placu zabaw, o domu rodzinnym, parku itd.
Oglądaliśmy plakat pokazujący kulę ziemską i to, co się na niej znajduje.
Przecież wszystko, co nam potrzebne czerpiemy ze środowiska
Czytaliśmy bajkę „Porządki” K. Chowaniec. Mówiliśmy o tym, jak dbamy o czystość wokół nas np. odkładamy zabawki na półki, składamy ubranie w sypialni, wyrzucamy papierki do kosza itp.
Bajka zachęciła nas do porządkowania naszej sali zabaw. Ścieraliśmy kurze, przecieraliśmy zabawki
i ustawialiśmy je na półkach, zamiataliśmy podłogę.
Na obrazkach rozpoznawaliśmy prawidłowe zachowanie się dzieci na ulicy, na łące, na spacerze.
Przy tych obrazkach przyklejaliśmy uśmiechnięte buźki, przy nieprawidłowych smutne.
Po inscenizacji wiersza „Sznurek Jurka” E.L.Szołdry zastanawialiśmy się w jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnisko i ocenialiśmy postępowanie dzieci.
Wszyscy wiedzą, nawet dzieci trzeba segregować śmieci.
„ Papier, puszki, szkło, plastiki
Posprzątamy w pojemniki.
Posprzątamy sprawnie, pięknie
Bo nam świat przez śmieci pęknie…”
Ruszyliśmy na pomoc Ziemi i segregowaliśmy wybrane przez siebie odpady do odpowiednich pojemników zielonego, żółtego, niebieskiego i brązowego.
W zabawie ruchowej „Wysypisko” – przewoziliśmy samochodami i taczkami znalezione „śmieci” na wysypisko.
„My jesteśmy grzeczne dzieci, nie śmiecimy Ziemi przecież!
Śmieci mniej – Ziemi lżej!”
Obejrzeliśmy globus – model kuli ziemskiej, szukaliśmy na niej lądów i wody.
By rozweselić Ziemię zatańczyliśmy wokół niej grając wesoło na instrumentach.
Przy stolikach – za pomocą linii rysowanej markerem segregowaliśmy śmieci do odpowiednich pojemników.
Przeżyliśmy też „Dzień bez zabawek”. Strasznie? Nie! Było bardzo wesoło.
Bawiliśmy się kartonami, butelkami plastikowymi, pudełkami, rolkami papierowymi, zakrętkami, szarym papierem.
Daliśmy upust naszej fantazji i wyobraźni.
Z pudełek, zakrętek, papierowych rolek zrobiliśmy własne zabaweczki – straż pożarną, gitarę, ślimaka, samochód. Cieszyliśmy się z efektów naszej pracy.
I nasza rada:
„ Posłuchajcie naszej rady
Segregujcie odpady
I od dzisiaj swoich śmieci
Nie wyrzucajcie jak leci”.
Żegnaj zimo – witaj wiosno!
W oparciu o ilustrację rozmawialiśmy o zmianach zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną –
topnienie śniegu, pojawiające się pąki na drzewach, powracające bociany itp.
Układaliśmy historyjkę obrazkową według odpowiedniej kolejności. Opowiadała ona o procesach topienia się bałwana wraz z przyjściem wiosny i słonka.
Śpiewając piosenkę pt. „Przyszła wiosna” obudziliśmy niedźwiedzia z zimowego snu.
Głaskaliśmy go słonkiem, dzwoniliśmy dzwoneczkami, pszczółka bzykała mu do ucha …no i w końcu się obudził.
Poznaliśmy też pierwsze wiosenne kwiatki takie jak tulipany, sasanki czy przebiśniegi.
Pani pokazała nam historyjkę „Jak zasadzić kwiatka” , która opowiadała co należy zrobić, aby zasadzić roślinkę
i jak się nią opiekować żeby rosła.
Spośród rozsypanych na dywanie kolorowych tulipanów wybieraliśmy ten, który nam się podobał
i dopasowywaliśmy go to takiego samego koloru kartki. W ten sposób przypomnieliśmy sobie nazwy kolorów.
Zasadziliśmy również swoja roślinkę – do doniczki wsypaliśmy ziemię, włożyliśmy nasionko
i podlaliśmy wodą. Teraz będziemy obserwować jak rośnie no i koniecznie będziemy dbać, aby nie miała sucho.
„ Jestem sobie ogrodniczka
Mam nasionek pół koszyczka
Mam wiaderko oraz grabki
Bo ja dbam o swoje kwiatki”
W rytm słów tej piosenki chodziliśmy dookoła koła podlewając konewką nasze tulipany.
Zamieniliśmy się też w Panią Wiosnę, która pokonała ciężką drogę, aby stopić lód i śnieg,
zasadzić kwiaty na łące, zazielenić trawę, odgonić deszcz.
Wysłuchaliśmy wiersza pt. „ W marcu jak w garncu” o kucharzu Panu Marcu,
który gotował zupę z warunków atmosferycznych. I my wypróbowaliśmy jego przepisu gotując zupę z deszczu,
chmur, słonka, błyskawic czy kropel deszczu przedstawiając w ten sposób zmienną marcową pogodę.
21 marca witaliśmy kalendarzową wiosnę. Z tej okazji ubraliśmy się w kolorze wiosny, czyli zielonym,
bawiliśmy się zielonymi zabawkami. Zrobiliśmy też Marzannę, z którą pożegnaliśmy się
i zostawiliśmy na naszym żłobkowym ogródku.
Czy pogoda ładna czy też nie, na zabawę mamy chęć!
Oto kilka zdjęć z zabaw z naszego żłobkowego placu zabaw.
Na zakończenie tygodniowych zajęć malowaliśmy słonko i domalowywaliśmy promyki.